На фото: Василь Небензя, постійний представник Росії в ООН і в Раді безпеки ООН, focus.ua
"Постійний представник РФ приніс табличку "Російська Федерація" і поставив її замість таблички "Радянський Союз"
Не було в історії людства таких прикладів, коли фактично ставили під сумнів місце постійного члена Ради безпеки Організації Об'єднаних Націй для держави-постійного члена Радбезу, констатувала Еміне Джеппар. (Рада Безпеки ООН входить до шести "головних органів" ООН. Радбез проводить свої засідання у Нью-Йорку. На відміну від інших органів ООН, тільки Рада Безпеки має право ухвалювати рішення, обов'язкові для виконання всіма членами ООН. 1965 року кількість Радбезу збільшили з 11-ти до 15 (перша поправка до Статуту ООН). П'ять постійних членів — Велика Британія, Китай, СРСР, США, Франція — і десять непостійних членів, що обираються Генеральною Асамблеєю ООН на два роки за географічною ознакою. П'ять із десяти непостійних членів переобирають щороку. Постійні члени Радбезу ООН, у тому числі Росія, яка зайняла місце СРСР після його розпаду, мають право вето, тобто блокувати ухвалення будь-якого рішення — ред.)
"Провівши певні юридичні процеси і аналіз, ми наполягаємо, що дійсно Російська Федерація узурпувала це місце. У грудні минулого року була відповідна заява Міністерства закордонних справ України. Адже регламентними документами ООН передбачена наступна процедура — за рекомендацією Радбезу має бути дискусія в Генеральній асамблеї ООН. Цього не було. Фактично постійний представник Російської Федерації приніс табличку "Російська Федерація" і поставив її замість таблички "Радянський Союз" (після розпаду 1991 року СРСР Росія оголосила себе продовжувачкою Радянського Союзу, а не правонаступницею. Відповідно вона не мала права зайняти місце СРСР в ООН після його розпаду. Тим більше не мала права бути постійним членом Ради Безпеки ООН, блокуючи будь-яке рішення, що не подобається Москві. У тому числі під час під час розв'язаної Росією торік великої війни – ред.) У статуті Організації Об'єднаних Націй країни "Російська Федерація" не існує. Ми вважаємо, що РФ дискредитувала себе і свою участь в усіх організаціях, в яких вона є або членом, або спостерігачем, або має будь-який статус, де представники Російської Федерації мають якісь керівні посади. Тобто шлях ізоляції РФ почато, тут зрушення вже є. Ми не могли думати ще рік тому, що Російська Федерація перестане бути членом Ради Європи в Страсбурзі або буде призупинено її членство в Європейському відділенні ООН, зокрема, в Раді з прав людини Женева. Тобто цей шлях вже має позитивні приклади", – звертає увагу Еміне Джеппар.
"РФ використовує право вето як ліцензію на вбивство українців"
З ООН складніше, тому що це колізія – наявність у держави-агресорки права вето у Раді Безпеки ООН, додає перша заступниця міністра закордонних справ України. "Ми вважаємо, що це право вето Російська Федерація використовує як ліцензію на вбивство українців. Росія вичавлює все, що можна, зі своїх можливостей. Ми відверто висловлюємо партнерам України наше бачення, і вже навколо себе консолідуємо певну кількість держав. Так само, як і з міжнародним трибуналом (щодо вчинених Росією військових злочинів на території України – ред.) Таких речей новітня історія людства не бачила. Мені здається, що Україна сьогодні "плавить мізки світові з усіх точок зору". Ми сьогодні є країною гідності, країною свободи, країною, яка не просто захищає, а живе формуванням цінностей для всього світу", – наголосила Еміне Джеппар.
Три основних шляхи, як викинути Росію з ООН
Як зауважував Українському Радіо дипломат Володимир Єльченко, що вісім років працював Постійним представником України при ООН, є три основних шляхи, як прибрати Росію з цієї організації: два політичних — "китайський" і "південноафриканський" плюс суто юридичний шлях. Дипломат схиляється до юридичного і пояснює: "Викинути Росію з ООН за порушення статуту" — політичне питання і таке рішення має набрати понад дві третини голосів у Генеральній асамблеї, а потім — бути затвердженим Радою Безпеки ООН. А там сидить Росія зі своїм правом вето.
1. "Китайський" шлях — коли в 1971 році виключили з ООН Китайську Республіку (те, що ми сьогодні знаємо як Тайвань) і замість неї віддали це місце Китайській Народній Республіці, яка сьогодні існує. Цей приклад не дуже нам підходить, хоча деякі американські юристи напівжартома, але все-таки і серйозно вважають, що Україна могла б подати заявку замість Російської Федерації, і тоді цей китайський шлях спрацює. Однак Єльченко вважає, що це малореально.
2. "Південноафриканський" шлях — реальніший за попередній. Генеральна асамблея ООН свого часу схвалила дуже довгу резолюцію, що у Південно-Африканській Республіці існував режим апартеїду, який порушував права людини. І одним із пунктів резолюції було невизнання повноважень апартеїдного уряду Південної Африки. Це рішення потім продовжувалась багато років і врешті-решт призвело до того, що у ПАР відбулися перші демократичні вибори та переміг на них Нельсон Мандела. І ПАР перетворилася на демократичну державу, якою і є нині.
3. Юридичний шлях — звернутися до комітету з повноважень у Генасамблеї ООН, до якого входять 9 країн і там немає права вето. Склад комітету оновлюється щороку. Дипломат переконаний, що українська сторона змогла б набрати більшість голосів у цьому органі, адже це не так важко, як набрати дві третини в Генасамблеї. І таким чином не визнати повноваження російської делегації, позбавивши її можливості брати участь у роботі ООН узагалі та в Раді Безпеки ООН зокрема.
Інші частини ексклюзивного інтерв'ю Українському Радіо першої заступниці міністра закордонних справ України Еміне Джеппар:
Важливий сам факт розмови Зеленського та Сі — Еміне Джеппар
Україна має право повертати Крим так, як вона вважає необхідним — Джеппар
Україна та Індія розморозили двосторонні відносини — Еміне Джеппар