Фото: ukrinform.ua
Шахраї, адаптовані до війни
Методи не змінилися, шахраї працюють ті ж самі, але підходи інші, каже Олеся Данильченко, вони лише адаптувалися до воєнного часу: "телефонні дзвінки, фішингові посилання платіжних карток і інтернет-банкінгу, передплати товарів для військових, які трохи дешевші… Все те, що актуально на поточний момент".
Шахраї активно користуються тим, що пропонують людям виплати фінансової допомоги від начебто партнерів країн ЄС, від держави, під виглядом сайтів єДопомога. Каже Олеся Данильченко, що вони створюють фішингові сайти, професійно підбирають айдентику і бренди банків, щоби заволодіти довірою клієнта і таким чином клієнт залишав саме у них дані своїх платіжних карток. В цьому випадку клієнт втрачає гроші лише з картки. "А от коли шахраї просять вводити реквізити від інтернет-банкінгу — логіни, паролі — то тут надається доступ до всіх ваших рахунків".
Кому довіряти: перевіреним фондам, офіційним рахункам та друзям-військовим
Олеся Данильченко звертає увагу на те, що часто виявляється фейковою інформація на профілі тої чи іншої людини в соцмережі: те, що написано в профілі, не мало жодного стосунку до самої людини. Тут також прикріплювали і рахунок. Якщо є бажання допомогти ЗСУ, то "у вашому колі є люди, військові, які потребують допомоги. Є перевірені фонди: у банках є функція переказів у ці фонди коштів. Є загальний національний рахунок в НБУ".
Працівники банку ніколи не перепитують коди
Працівники банку не перепитують коди картки, вони не перепитують ту інформацію, яка потрібна шахраям, каже спеціаліст системи ЕМА. "Банк ідентифікує за іншими ознаками. Він може уточнити, щодо якої картки були у вас питання. Код картки, будь-яка інформація, яка нанесена на картці, термін закінчення дії, код на зворотній стороні, який шахраї часто називають номером відділення, а насправді це код, запитують лише шахраї. Потім ще приходять для підтвердження переказу з картки на картку коди на телефон. Ці коди підтвердження нікому не можна розголошувати".
Увага: мобільні оператори
Є схеми шахрайства і від мобільних операторів, попереджає Олеся Данильченко. "Коди, які нібито надходять для покращення якості зв'язку, насправді використовуються для того, щоби зайти в кабінет клієнта і здійснювати маніпуляції з фінансовим номером клієнта, який прив'язує телефон до всіх банківських операцій і таким чином отримувати всі коди, які надходять на ваш номер. Коли у вас припиняє працювати номер, на картці зловмисника він навпаки починає працювати. У сервісі відновлення SIM-картки, якщо ви контрактний абонент, то ви підтверджуєте із паспортом свою особу. Якщо ви не контрактний абонент, то це можна зробити дистанційно. Злодії цим користуються і прив'язують SIM-карту до свого пристрою. Як запобігти цьому? Ідентифікувати себе у мобільного оператора. Це дуже важливо для ЗСУ: там, де тривалий час може не бути зв'язку або людина потрапить у полон. Шахраї відновлюють номери і оформлюють таким чином кредити". Треба подбати, радить експертка, щоби телефон був максимально захищений, тип паче якщо там є багато різних потрібних застосунків. "Використовуйте всі можливості для ідентифікації: відбиток пальця, пароль".
Швидко заговорити проблему… перші ознаки шахраїв
"Якщо вас підганяють — це перша ознака шахраїв. Коли вам кажуть про виграш, про те, що ви можете отримати допомогу, що ваші гроші і рахунок в небезпеці — це маркери шахраїв. Банки відстежують операції і насправді можуть зв'язатися із клієнтом, щоби підтвердити ту чи іншу операцію". Шахраї ж навіть телефонують і кажуть, що зараз буде дзвінок із банку, але ви їм не вірте, бо це будуть шахраї. Вони себе видають за банк, а банк за шахраїв. Тоді ви повинні від'єднатися і самі ініціювати зв'язок із банком".
Обмін інформацією між банками
Банки зазвичай ретельно оберігають дані своїх клієнтів. Але коли "картка використовувалася, як посібник", то такою інформацією банки обмінюються одне з одним. Про зловмисників банки дізнаються дуже швидко.
Хто відповідатиме за вкрадені кредитні кошти шахраями?
Все залежить від умов, за яких була випущена картка, каже Олеся Данильченко, є навіть страховки від таких ризиків. Якщо ж клієнт дозволив себе обдурити, під впливом шахраїв розповів свої дані, то банк не нестиме в такому разі фінансової відповідальності. Банк намагається відстежувати типові чи нетипові поведінки клієнтів і такі операції заблокувати. Банк, помічаючи підозрілі транзакції, телефонує і перепитує про дії клієнта, і навіть попереджає, що він при таких операціях може втратити свої гроші. Часто буває, що клієнт підтверджує, що саме в цей час здійснює покупку, а потім за кілька хвилин передзвонює в банк і підтверджує, що це таки були шахраї, які перевели велику суму грошей із його рахунку.
Небезпечними називає чат-боти. "Має бути присутня обов'язково блакитна галочка, яка означає, що це підтверджений чат-бот".