На фото: Xiaomi logo
Росіяни все одно мають нові смартфони
"Міжнародні спонсори війни — це перелік компаній міжнародного рівня, транснаціональних компаній, бізнеси та активності яких присутні на рівні континентах, і які суттєво допомагають Росії продовжувати вести проти України злочинну війну. З одного боку, деякі компанії роблять такий внесок у війну своїми податками, тому що будь-яка копійка, сплачена до російського бюджету, це копійка, сплачена у військову скарбницю. Адже вся економіка Росії сьогодні працює на війну. Також там є компанії, які допомагають Росії отримувати значні доходи. До прикладу, грецькі перевізники, які на сьогодні перевозять російську нафту, продажі якої є дуже важливою складовою доходів Кремля. Там є компанії, які постачають Росії дуже важливі для неї компоненти, товари, обладнання. До прикладу, там є китайська компанія, яка постачає компоненти, необхідні Росії для того, щоб утримувати систему-аналог GPS — "очі російських ракет". Там є італійська компанія, яка досі постачає на підприємства підсанкційних російських олігархів обладнання для металообробки. Потім за допомогою цього обладнання в тому числі виготовляються компоненти, які використовуються у російському ВПК. Нещодавно ми внесли туди китайську компанію Xiaomi. В даному випадку наша основна претензія до цієї компанії полягає в тому, що коли всі інші бренди пішли з Росії — Samsung або Apple — Xiaomi залишилися, скориставшись виходом конкурентів, захопила їхню частку та збільшила продажі вдвічі, якщо рахувати з 2021 року. Ті бренди вийшли, щоб росіяни залишилися без доступу до важливих елементів цивілізованого життя, а Xiaomi, збільшивши свої продажі там, фактично знівелювала цей ефект. Адже росіяни все одно мають нові смартфони, нову техніку, яку виробляє компанія. Фактично той ефект, якого ми разом з міжнародною коаліцією намагалися досягнути завдяки тому, що ці компанії вийшли, знівелювався. Xiaomi покрила росіянам цю нестачу".
На фото: ФБ-сторінка "Xiaomi Россия"
"Це суперефективний інструмент"
"З одного боку, цей перелік не міститься в жодному законі чи підзаконному акті. Тому після того, як компанія потрапляє до цього переліку, до неї не приходить перевіряючий чи поліцейський. Але цей перелік є українським дивом, тому що при всьому цьому оця пряма форма демократії працює іноді навіть ефективніше, ніж санкції. Цей перелік таргетується Voxcheck — найпопулярнішою базою, яка містить інформацію про компанії у світі, якою користуються всі топові фінансові установи, аудитори, юридичні компанії. І коли ці міжнародні компанії приходять за кредитом у великі банки або проводиться аудит їхньої діяльності, то одразу ж з’являється червоний "прапорець", що компанія — міжнародний спонсор війни. Це впливає на кредитні ставки, які стають вищими, на результати аудиту. В нас вже є випадки, коли інвестори, які планували вкласти гроші в компанію, після того, як вона потрапила до міжнародних спонсорів війни, відмовлялися здійснювати інвестиції. Якщо говорити про публічні компанії, то це позначається на їхніх акціях, що видно, наприклад, по акціях компанії Metro. Компанія втратила в акціях сотні мільйонів доларів після її внесення до міжнародних спонсорів війни. Коли ми вносимо компанію до переліку, це репутаційний інструмент — компанія отримує репутаційні втрати. І для того, щоб виправдатися, дуже багато компаній починають пояснювати, що вони не можуть просто зараз вийти з Росії, тому що їхній бізнес так побудований, що вони в певній частині залежать від російського ринку, їм потрібен час, щоб вийти. Це ще більш негативно впливає на репутацію компанії. Гроші світу дивляться на компанію і кажуть: якщо ви так залежите від Росії, значить ви високоризиковані та нестабільні, адже Росія нестабільна сама по собі. І акції компанії падають ще більше в ціні. Тому це суперефективний інструмент: поки компанії в міжнародних спонсорах війни, це апелювання до українського споживача, до українських постачальників, бізнесу, свідомості про те, що ми маємо показати цим компаніям припиненням своїх транзакцій, що ми не толеруємо їхню поведінку. Це видно не тільки по Україні, але й по Східній Європі, де одразу помітне зменшення продажів у цих компаній. До нас в частині бойкоту цих компаній долучаються наші польські друзі, литовські друзі, друзі з інших країн. Самі компанії також про це комунікують, що після внесення до переліку в них падають продажі. Також, якщо говорити про торговельні мережі, то починають відмовлятися постачальники, в тому числі й українські виробники, міжнародні виробники".
Агія Загребельська, Фото: Суспільне
"Список ганьби"
"Якщо взагалі говорити про цей список, ми його називаємо "Список ганьби" (декому не подобається така назва), то від початку повномасштабної війни в нас було три великих "переселення", втечі іноземців із російських компаній. Перша хвиля була одразу після повномасштабного вторгнення. Це найсвідоміші. Друга хвиля була через 3-4 місяці повномасштабного вторгнення, коли вже іноземці зрозуміли, що ця історія надовго й відповідно їм потрібно рятувати свою операцію. Третя хвиля — найпоміркованіша чи найхитріша - це іноземці, які звільнилися в січні-лютому 2023 року. Вони чекали річної премії, отримали її і звільнилися. Зараз також йде потрохи звільнення тих, які, мабуть, вже поставили хрест на своїй репутації. Й загалом за час існування порталу більше половини осіб, яких ми туди занесли, звільнилися".
Позиція Xiaomi
Натомість у Xiaomi заперечили звинувачення з боку НАЗК і заявили, що нібито не підтримують жодних військових дій. "Ми не підтримуємо жодних військових дій. Ми повністю підтримуємо мир у всьому світі. Наша місія — зробити життя людей у світі кращим завдяки інноваційним технологіям", — стверджується в офіційній заяві Xiaomi.