"А-50У дуже небезпечний" ― експерт про атакований білоруськими партизанами російський літак

"А-50У дуже небезпечний" ― експерт про атакований білоруськими партизанами російський літак

Білоруські партизани серйозно пошкодили російський літак-розвідник А-50У, який зокрема координував запуски крилатих ракет по Україні та намагався відстежити позиції української ППО. Літак базувався на білоруському аеродромі "Мачулищі", за 10 кілометрів від Мінська. На цьому летовищі росіяни також використовують два винищувачі МіГ-31 ― носії балістичних ракет "Кинджал". Чи триматимуть надалі бойові літаки у Білорусі та чи справді Росія залишилась без "очей" в українському небі ― розповів Українському Радіо Валерій Романенко, авіаексперт, співробітник Державного музею авіації імені Антонова.

0:00 0:00
10
1x

На фото: російський літак А-50У, Український мілітарний портал

А-50У може бачити за сотні кілометрів

Використання такого літака ― достатньо відомий засіб ведення бойових дій, це ― так званий літаючий радар, зауважив Валерій Романенко. Тобто це літак, на верхній частині якого змонтована антена радіолокаційної станції з дуже великим радіусом огляду. "Наприклад, якщо на території України піднімається легкий транспортний літак Ан-26, то А-50У може його бачити майже за 500 км. Винищувачів може бачити за 300 км, крилаті ракети ― десь за 200 км. Він може працювати навіть по наземних цілях, наприклад, виявляти пускові установки наших оперативно-тактичних ракет "Точка У" ― теж за 300 км, або ж танкові колони, пересування військ ― за 200 км. Отже, літак А-50У дуже небезпечний. В американців є схожі літаки ― "АВАКС" на базі старенького Боїнга-707. А зараз вони створюються на базі добре нам відомого літака Боїнг-737. Американці мають трохи менший літаючий радар, такий би нам підійшов для наших Збройних Сил. Але поки що ми не можемо його замовити, на жаль. Для нього довше готувати фахівців, ніж навіть для винищувачів F-16, бо це мають бути офіцери бойового управління. Зараз на озброєнні в агресора 9 літаків А-50У ― 7 вдосконалених і 2 не модернізованих. Кажуть, є ще 2-3 літаки на зберіганні, але можна вважати, що це "дрова", ― констатує авіаексперт.

Наскільки пошкоджений цей А-50У на аеродромі у Мачулищах?

"Подивимось рівень ушкоджень. Сподіваюся, що з’являться супутникові знімки і ми зможемо подивитися на ступінь ушкоджень. Але в усякому разі там було два вибухові пристрої.  Пошкоджені носова і центральна частина фюзеляжу, порушена герметичність, тож літати він не зможе. Проте я б не казав, що літак знищений, його можна відремонтувати. Хотілося б, щоб бомбочки на дронах були більшими. Літак стоїть на аеродромі зазвичай заправлений. Якщо б вони вдарили не по центральній частині фюзеляжу, а по крилу, де паливні баки, то результат міг би бути кращим. Тоді можна було б говорити, що літак знищений. Але все одно білоруські партизани ― великі молодці!"

На фото: аеродром "Мачулищі", за 10 км від Мінська. Фото з відкритих джерел

"Десяток російських літаків на білоруських аеродромах виконує декоративну функцію"

"Не думаю, що росіяни виводитимуть авіацію із Білорусі, як це було після вибухів на аеродромі "Енгельс" у Саратові (територія РФ ― ред.) У Білорусі на сьогодні менше десятка "нещасних" російських літаків. Офіційно там базуються один літак дальнього радіолокаційного огляду А-50У і два винищувачі МіГ-31 з "Кинджалами" (російськими балістичними ракетами ― ред.), які виконують декоративну функцію ― піднімаються тільки для того, щоб у нас оголосили повітряну тривогу. Виконують якийсь тренувальний політ і сідають. Виходячи із сьогоднішніх реалій, по території Білорусі ми стріляти не будемо. Тому небезпеки для них немає, але і фронту роботи в них теж нема, бо основні бойові дії точаться значно південніше. І зараз навіть бойова техніка сухопутних військ Росії перекидається з Білорусі на донецький напрямок України", ― резюмував Валерій Романенко.