Причини здешевлення пального
На думку Сергія Куюна, це є наслідок дуже масованих постачань у грудні та січні. "Наприклад, у грудні постачання бензину було більше на 70%, ніж у листопаді, на 30% зросло постачання дизельного пального, у січні продовжуємо це спостерігати. Основні роздрібні мережі забезпечені пальним на найближчий місяць, тобто вони мають запас, не рахуючи поточних постачань під оперативне споживання. Відповідно, весь цей обсяг нафтопродуктів штовхає ціни донизу. Пального багато — ціни знижуються".
Про імпорт пального
"На жаль, сьогодні ми маємо виключно імпорт у наповненні внутрішнього ринку, тому що було зруйновано Кременчуцький нафтопереробний завод на початку квітня, а перед тим зупинився Шебелинський газопереробний завод. До того ж на початку січня росіяни вдарили по невеличкому нафтопереробному підприємству в Харківській області. Тобто внутрішнє виробництво, не рахуючи маленьких напівлегальних заводів, у нас зруйноване. Отже, ми працюємо виключно на імпорті з Європи. Великий попит спостерігався у грудні, коли була дуже напружена ситуація зі світлом і в Україну ввезли багато генераторів, які активно працювали. Ринок відповів великими постачаннями пального".
На фото: Сергій Куюн, latifundist.com
Крім того, експерт нагадав, що наприкінці жовтня український уряд звернувся до паливних компаній та акцентував увагу на тому, що з 5 лютого починає працювати ембарго на імпорт російських нафтопродуктів у Європу. "І наші західні партнери вирішили підготуватися, зробити запаси, адже в періоди турбулентності краще перебувати з пальним. Відповідно, ринок на це відреагував і збільшив постачання. Тож маємо зараз гарну ситуацію і заходимо в 5 лютого абсолютно впевнено. Переконаний, що ніяких сюрпризів, дефіцитів, зростання цін не буде. Сьогодні навіть маємо ще потенціал для подальшого зниження цін", — наголосив Сергій Куюн.
Як почуватиметься "нафтова" Росія після 5 лютого?
"Це вже не перший крок. Перший стався 5 грудня, коли було запроваджено ембарго на імпорт нафти в Європу. Тоді теж здійнявся галас, що Європа зупиниться, буде дефіцит, зростання цін, це помилка, так не можна... Але ми побачили, що ціни не тільки не зросли, вони навість впали. І всі ці лякалки зникли вмить. Зараз другий етап санкцій — відмова від російських нафтопродуктів: бензин, дизпальне, реактивне паливо, мазут тощо. Це дуже серйозний виклик для Європи, оскільки вона на 40% залежить від російського дизпального, це до 3 млн тонн на місяць. Відповідно, всі готуються, резервуари наповнені, отже, ми цю дату пройдемо абсолютно спокійно. Фактично, ембарго вже запрацювало, тому що нові партії вже не котрактують".
Про якість пального та звідки у нас заборонений А-92
"Справді, Європа відмовилась від А-92 ще наприкінці нульових років. Але ця марка присутня на ринку. Тобто є морський ринок, куди виливається пальне з багатьох континентів, і є компоненти, які дають змогу його виготовляти. Невеликі партії А-92 до нас імпортуються напряму, наприклад, з Туркменістану морем через Румунію. Але думаю, що здебільшого ця марка є виробництвом наших внутрішніх невеличких НПЗ, що спеціалізуються на не надто високоякісних нафтопродуктах для старого транспорту. Це не означає, що нафтопродукт неналежної якості, на нього є споживачі, тому що в країні багато старої техніки".
Чи готові ми до весни щодо запасів пального?
"Запасів у нас багато, але й до весни ще півтора місяці треба прожити. Гадаю, весна буде не зовсім простою, тому що в лютому закінчиться постачання російського палива. Лютий і березень ми та Європа пройдемо на старих запасах. Але з квітня ринок має перелаштуватися на нові рейки, і не виключено, що новий механізм постачання буде складнішим, адже везти треба з Індії, Китаю, арабських країн, це дуже великі логістичні плечі та дорогі фрахти. Не виключаю, що можуть трапитись певні збої. Проте ніхто з моїх європейських співрозмовників не бачить проблем, усі впевнені, що привезуть пальне".
Насамкінець Сергій Куюн зазначив, що українці сьогодні споживають менше пального: "За результатами минулого року, споживання дизпального скоротилось десь на 30%, бензину на 20%, скрапленого газу майже на 50%. Це наслідки війни, багато транспорту виїхало. Але маємо нового споживача у вигляді генераторів, їх дуже багато і вони генерують паливний попит. Сподіваюсь, що ситуація буде вирівнюватися, економіка почне зростати, і паливна інфраструктура до цього більш-менш готова".
Фото: prk.city