Skovoroda Conversazione: як святкуватимуть 300-річчя Григорія Сковороди

Skovoroda Conversazione: як святкуватимуть 300-річчя Григорія Сковороди

Мистецька платформа Open Opera Ukraine запускає новий проєкт Skovoroda Conversazione. Про святкування 300-річчя українського мислителя Григорія Сковороди під час війни в ефірі радіо "Культура" розповіла музикознавиця, культурологиня Анна Гадецька.

0:00 0:00
10
1x
Програма:

Які заходи заплановані і на скільки часу був розрахований цей проєкт

Цей захід, який виник за ініціативи платформи Open Opera Ukraine та культурного простору Squat17B, які вирішили об'єднати свої зусилля для того, щоб у, можливо, не дуже топовому форматі відсвяткувати ювілей Григорія Савича і зробити низку подій. Ми подали такий грант і отримали на нього підтримку від стабілізаційного фонду Ґете Інституту, який зараз фінансує подібні культурні проєкти.

Буде шість камерних барокових концертів, в яких українські музиканти гратимуть дуже різноманітну музику. Буде цикл бесід. Conversazione — це формат, який виник у 16 столітті в Італії і передбачав тісне спілкування на приємні теми, зокрема в певний момент це спілкування містить в собі музичний компонент. Отже, будуть бесіди з експертами щодо Сковороди. Це літературознавці та філософи, зокрема Галина Глодзь, Євген Стасіневич, Тарас Лютий та Ольга Балашова.  Захід триватиме від 26 листопада до 20 грудня.

Крім того, 26 листопада Squat17B запустить додаткові заходи, присвячені тому, як сучасні митці зображують Григорія Сковороду. Також відбудеться відкриття коктейлю, який буде зроблений з невипадкових інгредієнтів.

Важлива частина всіх цих ініціатив — збір коштів для відновлення постраждалого музею Григорія Сковороди.

Заходи розпочинаються 26 листопада о 16:00. Вхід вільний за умови реєстрації. А донатити вже можна буде у різний спосіб.

Читайте також: "РОЗИ. Фільм-кабаре": як створювалося кіно про Майдан очима артисток гурту "Dakh Daughters". Розповідає режисерка Ірена Стеценко

Яка музика звучатиме

Одна з ідей полягала в тому, щоб представити Сковороду-музиканта. Григорій Сковорода був справді професійним музикантом. Він з дуже ранніх років співав і робив це професійно. У нього навіть була співацька робота соліста в Петербурзі. Він компонував музику, і є багато гіпотез щодо творів, які йому належать, зокрема "Служба Божа" написана, можливо, Сковородою. Крім того, він грав на сопілці та блок-флейті, яка була дуже популярна і займала важливе місце в музичній комунікації Європи другої половини 18 століття.

Тож ми подумали, що Сковорода — це людина європейська, і варто її уявити в широкому європейському просторі. Більш широкому, ніж його життя. І це простір барокової музики. І ми виокремили ті лінії, які дозволяють цей простір відчути і уявити. Ті традиції, без яких не склався б весь той європейський світ, до якого входила і Україна.

Це італійська традиція, яку представить Наталія Фоменко через стиль stylus fantasticus (стиль фантастікус — ред.). Це буде надзвичайний номер. Концерт відбуватиметься на трьох інструментах — клавесин, спінет та клавікорд. Вони будуть налаштовані в різних строях, тобто матимуть різну темперацію для того, щоб відчути всі особливості цієї композиції та специфіки звучання, яка була властива тому періоду початкового бароко, з якого все розпочиналось в Італії. Це рідкісна можливість почути таке наживо.

Ця музика точно зацікавлює, і Наталя є тим музикантом, який не грає в нікуди, для себе і для якоїсь незрозумілої публіки. Вона прагне комунікувати якісь речі. І скільки в бароко закладений компонент фасадного спілкування, то ти маєш це проявити. І всі наші музиканти граючи бароко вчаться налаштувати цю комунікацію.

Крім того, ми не можемо уявити цей світ без французького бароко, яке значно вплинуло на багато європейських традицій. Тож 30 листопада буде концерт французької барокової музики, в якому на клавесині солюватиме Ольга Шадріна-Личак.

Третій концерт, який відбудеться безпосередньо у день народження Григорія Савича 3 грудня, представлятиме українську клавірну музику, яку виконуватимуть на справжньому історичному інструменті — тафель-клавірі, на ньому гратиме Наталія Сікорська.

Далі ми йдемо в канти, які ми пропонуємо послухати у варіанті двох сопрано і контратенора з клавесином. Тобто ми спробували уявити собі кант не лише як фольклоризовану пісню, а як європейську. І відповідно застосувати інакші способи вокалізації цієї музики, залучити до неї клавесин і спробувати таким складом співати. Це буде 8 грудня.

Далі 11 грудня до нас можуть приєднатися сопілкарі — представники школи Мирослава Корчинського, який винайшов хроматичну сопілку, яка збудована на українській сопілці, але технологічно вдосконалена, тож можна грати значно більший репертуар. Відповідно це аналог західноєвропейської блок-флейти, і там звучатиме музика для цього інструменту.

Останній концерт 20 грудня залучатиме музику для флейти-траверсо, на якій грав Сковорода. Це один з найпопулярніших інструментів доби Сковороди. Це галантний стиль, в якому європейську музику виконуватимуть у варіанті для скрипок.

У чому феномен Сковороди

Мені видається Сковорода цікавий тим, що він, як і будь-яка людина, якій вдалося реалізувати своє внутрішнє єство, залишає щось, що нам цікаво надовго. І час тут змінює хіба наші питання до цих текстів і до цього спадку. Сковорода цікавий тим, що він справді невловимий. Він зрозумілий, але часом дуже важко окреслити через, що ми сприймаємо його так.

Нашій команді Сковорода цікавий тим, що ще дуже багато того, що ми можемо про нього дізнатися. Дуже багато текстів, які ще не прочитані людьми, зокрема його трактати. Крім того, не можна сказати, що Сковорода вивчений музикантами і є сталою фігурою, представленою на музичному пантеоні.

Цей проєкт — це спосіб зняти стереотипні уявлення про Сковороду, уявити його як дуже європейську людину, яка суголосна більш широкому простору, в якому він живе.

Фото: facebook.com/OpenOperaUkraine